Contribuție la mobilitatea viitorului prin activități de cercetare și dezvoltare
Centrul de inginerie Bosch din Cluj, înființat în 2013, joacă un rol important în transformarea continuă a sectorului mobilității. Folosind expertiza în materie de software, hardware, inginerie mecanică și fiabilitate și planificarea vânzărilor, centrul contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea de produse și servicii de ultimă oră care utilizează inteligența artificială (IA) în cadrul soluțiilor de conducere automatizată, mobilitate electrică și mobilitate conectată. Cu o forță de muncă de aproximativ 1.700 de angajați, centrul este un element cheie pentru portofoliul de proprietate intelectuală Bosch, generând peste 100 de invenții anual. Printre realizările cheie recente se numără transformarea competențelor în inginerie pe bază de date, responsabilitate crescută în aplicațiile de inginerie bazată pe date și îmbunătățirea vizibilă a eficienței și produselor prin integrarea IA. În 2024, Centrul de inginerie Bosch din Cluj a inaugurat a doua clădire modernă de birouri la Cluj-Napoca, o investiție care subliniază angajamentul pe termen lung al companiei Bosch față de România. Ca parte a acestui angajament, centrul a dezvoltat trei programe de master și patru cursuri universitare în colaborare cu Universitatea Tehnică și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Bosch își consolidează activitatea din domeniul serviciilor la Timișoara
În 2024, Bosch a continuat să consolideze rolul strategic al Centrului de soluții de business si tehnologie din Timișoara, oferind Grupului Bosch și clienților externi servicii de top. Prin investiții continue în tehnologie, oameni și parteneriate locale, centrul, care funcționează prin două entități juridice: Bosch Service Solutions SRL și Bosch Global Business Services SRL, contribuie activ la atingerea obiectivelor globale în materie de digitalizare și excelență operațională. Bosch Service Solutions se concentrează pe automatizarea inteligentă a proceselor prin integrarea tehnologiilor IA și a celor de flux de lucru digital. Divizia urmează două direcții principale: optimizarea serviciilor în materie de software pentru automatizare și eficiență și dezvoltarea de produse proprii adaptate nevoilor pieței. Aceste inovații sporesc performanța operațională și îmbunătățesc experiența utilizatorului. În plus, Bosch Global Business Services din Timișoara, cel mai mare centru de servicii Bosch la nivel mondial, a avut o contribuție semnificativă la creșterea cu 8 procente a afacerii diviziei. În 2024, divizia a continuat să se bazeze pe capacitățile operaționale și a introdus noi linii de afaceri, cum ar fi Finanțe corporative, Raportare și Trezorerie. Divizia din Timișoara se mândrește cu un rating de satisfacție a clienților de 4,6 din 5. În plus, Bosch Global Business Services a încheiat în 2025 un parteneriat strategic cu Universitatea de Vest din Timișoara, care își propune să facă o punte între mediul academic și industrie, încurajând digitalizarea și inteligența artificială.
Dezvoltarea sectoarelor de activitate Bosch
În sectorul de activitate Mobilitate, divizia Mobility Aftermarket a înregistrat din nou o creștere de două cifre în România în anul 2024. Factorii cheie de succes sunt reprezentați de consolidarea relațiilor de afaceri cu distribuitorii strategici, precum și de cursuri de instruire tehnică și programe de management pentru service-uri auto. Piesele de schimb auto Bosch sunt apreciate de multe companii din programul de loialitate eXtra (extra-premii.ro), în cadrul căruia service-urile auto și magazinele de piese de schimb pot câștiga recompense de stimulare. Rețeaua Bosch Car Service, cu peste 80 de service-uri auto în România, este foarte apreciată pentru profesionalismul tehnicienilor săi, pregătiți să utilizeze cele mai noi tehnologii auto.
În sectorul Tehnologie pentru construcții și energie, divizia Bosch Home Comfort din România a reușit să atingă o creștere de peste 70 de procente față de 2023, în ciuda condițiilor incerte de pe piața HVAC și a afacerilor extrem de competitive din domeniul proiectelor. Factorii de creștere au fost soluțiile de încălzire industrială oferite mai multor municipii din țară, dezvoltarea în domeniul sistemelor de răcire și o evoluție constantă a soluțiilor pe bază de gaze naturale, cel mai provocator sector al pieței de încălzire.
În sectorul Bunuri de larg consum, divizia Scule electrice Bosch a înregistrat în 2024 o creștere moderată a vânzărilor. Divizia a continuat să răspundă nevoilor clienților prin lansarea de produse noi, cum ar fi categoriile de scule electrice profesionale Bosch pentru grădină sau sculele de mână. De asemenea, divizia a lansat anul trecut magazinul online oficial www.bosch-shop.ro, dedicat sculelor electrice profesionale, pentru casă și gradină, aparatelor de măsură și accesoriilor. În 2025, divizia Scule electrice Bosch intenționează să-și consolideze poziția pe piață prin lansarea de noi produse și inovații, în special în segmentele de scule electrice și dispozitive de măsură Bosch Professional. Un exemplu este noua gamă de dispozitive de măsură și testare „Bosch Electrical Testing”, dedicată electricienilor. În plus, BSH Electrocasnice, care a vândut peste 7,5 milioane de electrocasnice pe piața românească începând din 1999, și-a menținut în 2024 poziția de lider în cadrul categoriilor cheie datorită calității superioare a produselor, punând accent pe digitalizare și conectivitate prin Home Connect. Campania globală #LikeABosch a continuat, promovând tehnologii care motivează utilizatorii. În 2025, BSH va lansa noi produse axate pe economisirea timpului și eficiența energetică, inclusiv frigiderul-congelator Green Collection realizat din materiale sustenabile, plite pe gaz cu control precis al flăcării, friteuze cu aer și aspiratoare robot.
În sectorul Tehnologie industrială, divizia de vânzări Bosch Rexroth a încheiat anul fiscal 2024 cu rezultate similare cu cele de anul precedent, înregistrând o dezvoltare foarte bună în materie de hidraulică industrială. Împreună cu partenerii săi certificați, divizia contribuie la reducerea costurilor de operare pentru utilizatorul final, oferind produse de înaltă calitate în domeniile hidraulicii industriale, aplicațiilor hidraulice mobile, tehnologiei mișcării liniare, al acționărilor și comenzilor electrice și al tehnologiei de asamblare.
Grupul Bosch: perspective și direcție strategică pentru anul 2025
Grupul Bosch continuă cu strategia sa ambițioasă 2030 pentru a-și consolida poziția competitivă, chiar dacă mediul de piață a constituit anul trecut o frână semnificativă a creșterii: având o cifră de 90,3 miliarde de euro, furnizorul de tehnologie și servicii a generat în 2024 venituri din vânzări cu 1,4 procente mai mici decât în anul precedent, sau cu 0,5 procente mai mici după ajustări în funcție de schimbul valutar. Marja EBIT din operațiuni a fost de 3,5 procente. „În anul fiscal 2024, am realizat îmbunătățiri importante în ceea ce privește costurile, structurile și portofoliul”, a declarat Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH. Cu o rată normală a inflației cuprinsă între 2 și 3 procente, Bosch își propune să atingă până în 2030 o creștere anuală între 6 și 8 procente, în medie. În primul trimestru al anului, Bosch și-a sporit cifra veniturilor din vânzări cu 4 procente față de anul precedent. Grupul Bosch urmărește în continuare o marjă țintă de 7 procente pentru 2026 și consideră că aceasta este o sarcină extrem de dificilă, având în vedere provocările actuale. Pentru a menține succesul în contextul piețelor și tehnologiilor aflate în continuă schimbare, Bosch va continua să se ocupe intens de costuri și structuri și se va concentra pe domenii de afaceri profitabile. „În calitate de lider tehnologic la nivel global, ne angajăm pe deplin să punem în joc cu îndrăzneală punctele noastre forte, cum ar fi nivelul ridicat de inovație”, a declarat Hartung.
De asemenea, compania consideră că un stimul major pentru creștere este colaborarea sa cu startup-urile. Fiind unul dintre cei mai mari investitori de capital de risc corporativ din Europa, Grupul Bosch a anunțat un nou fond pentru capital de risc: filiala Bosch Ventures investește aproximativ 250 de milioane de euro. Bosch preconizează că evoluțiile din sectorul său principal de activitate, Mobilitate, în special din domeniul electromobilității, hidrogenului și autovehiculelor definite de software, vor fi un stimul major pentru creștere. În cadrul diviziei Bunuri de larg consum, Bosch vede oportunități semnificative de creștere care decurg din noile cerințe ale clienților. În materie de scule electrice, accentul se pune pe extinderea gamei de dispozitive fără fir, iar BSH Hausgeräte lansează anul acesta un frigider-congelator care este primul aparat electrocasnic de pe piață compatibil Matter. În cadrul diviziei Tehnologie industrială, Bosch se așteaptă ca aportul de comenzi să se stabilizeze și urmărește în continuare obiectivul de a obține venituri din vânzări de aproximativ 1 miliard de euro până la începutul următorului deceniu cu software și servicii digitale, cum ar fi Hydraulic Hub. În plus, automatizarea fabricilor se va concentra pe domenii de creștere, cum ar fi producția de baterii, semiconductori și bunuri de larg consum. În cadrul diviziei Tehnologie pentru construcții și energie, Bosch preconizează că achiziția planificată a afacerii de încălzire, ventilație și aer condiționat (HVAC) Johnson Controls și Hitachi va aduce o creștere semnificativă. În ciuda tuturor turbulențelor globale, acțiunea climatică rămâne o preocupare centrală pentru Bosch. Compania subliniază acest lucru prin noi obiective ale domeniului de aplicare 3, care urmăresc reducerea și mai mare până în 2030 a emisiilor de carbon în afara sferei directe de influență a Bosch, cum ar fi cele rezultate din utilizarea produselor. Indiferent de obiectivele sale de creștere, Bosch intenționează să-și dubleze până atunci obiectivul corespunzător de reducere a emisiilor de CO2 de la 15 la 30 de procente față de 2018. „Schimbările climatice nu vor dispărea doar pentru că economia globală se confruntă în prezent cu alte provocări”, a avertizat Hartung. „Sustenabilitatea rămâne o prioritate pentru Bosch.”